A Gyadai tanösvény

2021.11.12

A Katalinpusztai tanösvény, vagy más nevén a Gyadai tanösvény Katalinpuszta szélén található. A pár éve átadott kirándulóközpontot szüleim fedezték fel, még az előtt, hogy bármit lehetett volna találni róla az interneten, nemhogy a "Csodás Magyarország" kampányból az egész ország megismerte volna. Többször is jártak már itt, szeptember végén együtt mentünk el, hogy én is megnézhessem, milyen ez a szüleim által csak hangya ösvényként emlegetett kaland.

Autóval érkezve a 2-es úton Katalinpuszta végénél kell jobbra lefordulni, pont a nagy emelkedő előtt. Itt egy tágas, fizető parkolót találunk. A parkoló szélén kis vonat és játszótér várja a gyerekeket. Pár méterrel odébb több kisebb házikó található: a gyerekmekvasút épülete, mosdók, kirándulóközpont, kéktúra pecsételőhely. Mi itt, a sorompóval lezárt útszakasznál jobbra fordultunk, ahol egy kis hídon átkelve fogadott minket a nagy hangya: ez a Gyadai tanösvény és madártani sétaút kezdete, ahol utunk során a hangya elkísér minket.

Pár méteren keresztül három jelzés is fut az utunkon: kék, piros és a tanösvény zöld T-je. Nagyjából 150 méterrel később egy elágazáshoz érünk: tovább egyenesen előre a kék megy, balra pedig a piros és a tanösvény. Mi a kéken mentünk tovább, mert erre lesz a függőhíd.

Utunk eleje közepesen enyhén, folyamatosan emelkedik: 1,5 km alatt 95 méterrel jutunk feljebb az erdőben. Egy rövid szakaszon szintben haladunk tovább, de aztán egy kicsit jobban másznunk kell, majd ez után hirtelen megjelenik előttünk a függőhíd. Léceire vigyázzunk, azok csúszhatnak.

A híd túloldalán jobbra fordulva követhetjük tovább a kéket, balra pedig a tanösvényt. Mi utóbbi felé vettük az irányt: nagyjából 1 km-en át ereszkedünk, majd a Gyadai-réthez érünk.

Ezt követően egy kis ügyességi pályához jutunk: lépdelhetünk farönkökön, egyensúlyozhatunk faléceken, majd egy faúton mehetünk tovább. Utóbbin még egy libikóka híd is van. De nem kell megijedni, ezek mellett is simán elsétálhatunk. Ez után az Óriások pihenője névre hallgató túlméretezett padokhoz érünk. Innen nem a széles erdészeti úton kell haladnunk, hanem balra tőle, a rét szélén egy kis ösvényt kell követnünk. Itt ismét egy faúton tudunk tovább haladni, majd egyszer csak kijutunk a Gyadai-rét túloldalára. Ottlétünkkor a rét telis teli volt őszi kikericcsel - vigyázzunk vele, hiszen mérgező.

A rét végénél balra befordulunk az erdőbe, majd egy nagy fa mellett jobbra kanyarodunk, és folytatjuk utunkat ismét az erdőben, a fák alatt. Sétánk során egyszer átkelünk a Lósi-patakon, ekkor már a szélesebb erdészeti úton haladunk, amely a kirándulóközponthoz visz minket.

Szerintem célszerű ebben az irányban haladni, többek között azért is, mert a többség velünk ellentétes irányból jött, így megúszhatjuk a tömeget. Mivel a hely az utóbbi időben felkapott lett, érdemes időben érkezni, vagy hétköznap kilátogatni ide.