OKT: 15-ös szakasz másik fele (Dobogókő - Kevély-Nyereg)

2020.06.01

Márciusban kezdtük el a 15-ös szakaszt, akkor a feléig jutottunk. Most, május végén jöhetett a másik fele. Rengeteg szép helyen jártunk, sok macskát láttunk, nagyokat mentünk lejtőkön s emelkedőkön.

Utunkat Csobánkán kezdtük, ahol letettük az autónkat - hiába jobb már a koronavírus helyzet, nem szívesen szállunk még tömegközlekedésre. Amit a következő mondatommal meg is cáfolok, merthogy Csobánka központjából két kilométeres séta után elérkeztünk egy buszmegállóba, ahol a Dobogókőre tartó buszt vártuk meg. Amikor az befutott, meglepetten láttuk, hogy a reggeli 9 órás busz már tömve volt, épp, hogy még kényelmesen felfértünk rá. Ez köti össze Pomázt Dobogókővel, emiatt a turisták kedvelt járata is.

Dobogókőn pecsételtünk, a kilátón megcsodáltuk a tájat, amelyben szerencsére már többször tudtunk gyönyörködni, majd elindultunk a kéken lefelé. Jelenleg a régebbi Báró Eötvös Loránd menedékház körbe van kerítve, felújítják, de az újabb építésű zavartalanul nyitva áll. Innen lefelé haladtunk tovább, egy kisebb faépület mellett kell letérnünk, ahol az ösvényünk halad. Ezen a környéken jelenleg a jelzések nem nagyon láthatóak, mivel tart az éves turistaút festés. Ahogy majd a lenti képen is látható, a jelek mintha le lettek volna kaparva, ettől független viszont még látszik, hogy milyen színű jelzés volt alatta. Ez segített is a haladási irányunkban, továbbá a kedvenc HuMap applikációnk is mutatta az utunkat.

Egy feltűnően kirakott "turistautak itt balra" tábla után betértünk a sűrűbb erdőbe. Mendegélésünk után egyszer csak egy tábla bukkant fel a bal oldalunkon, egy félig-meddig bekerített lyuk mellett. Ez volt a Nagy-Hideg-lyuk. 1913 nyarán egy bányász kötél segítségével 38 méter mélyre ereszkedett le, és egy karvastagságú jégcsapot hozott fel. 2016-ban újabb feltérképezések zajlottak, a 38 méteres mélységű aknát még nem találták meg, de a kutatások hasznosnak bizonyultak. Itt található a Jéggombás-barlang, mely 29 méteres mélységével hazánk legjelentősebb nemkarsztos barlangjai közé tartozik. Természetesen lemenni tilos, mert életveszélyes.

A lyuk mellett már magasodik egy szikla, és ha tovább megyünk, ki is derül, hogy ez bizony a Zsivány-sziklák csoportja. Fel lehet hozzájuk menni, de a kövekre felmászni nem javaslott, hiszen az balesetveszélyes. Több szikla is magaslik itt, nagyjából egy kört alkotva. Nagyon szépek és békések. A képződmények úgy jöttek létre, hogy egy hegycsuszamlás árkokkal szabdalta fel a területet. Így tehát természetes folyamat eredménye lett a sziklacsoport, és a barlangok keletkezése is.

Nagyjából két kilométer múlva beértünk Pilisszentkersztre, ahol mi az Italdiszonkont-nál pecsételkedtünk és pihentünk meg egy kicsit (elvileg a Felső kocsma nevezetű helyen is van pecsét). A kék átmegy a községen, majd a Dera-patak mentén a Dera-szurdokba folytatódik utunk. Mi itt már többször jártunk, nagyon szeretjük ezt a kicsit több, mint egy kilométer hosszú patakvölgyet. Ittlétünkkor nagyon sokan voltak, hangosak voltak a gyerekek s szüleik, nem igazán tudtuk kiélvezni a szurdokot, ezért gyorsan végig is mentünk rajta. Ami viszont meglepett minket, az az volt, hogy az északi szakasznál kiírták, hogy a szurdokban lévő hidak nagyon rossz állapotban vannak, mindenki saját felelősségre használja őket, már ha egyáltalán van híd, mert egy teljesen eltűnt, több meg elég rozoga volt, de a déli részen nem találtunk ilyen figyelmeztetést. Fontos tudni, és a parkerdő is javasolta, hogy ugyan a kék átvisz a szurdokon, de kicsit felette is lehet kirándulni, a kék háromszögön, ami a gerincen vezet át.

A szurdok északi és déli felén is vannak padok, illetve nagyobb sziklák, amelyekre le lehet ülni. Mi ki is néztünk egy szép nagy sziklát, amelyen megpihentünk s elfogyasztattuk az előző este kisütött kiflis szendvicseinket. Egy ebéddel később folytattuk tovább az utunkat, hátrahagytuk a visító tömeget. Egy kicsit a patak mellett haladtunk, majd 4-5 kilométeren át egy fakitermelői vidéken haladtunk tovább. Előttünk már látható a Kis-Kevély, ahogy egyre jobban közelítünk felé.

Egy sorompó után kicsivel egy éles kanyart kell tennünk jobbra, majd felkapaszkodtunk egy kisebb emelkedőn, és megérkeztünk Szent-kúthoz. Csobánka szent kútja híres gyógyító vizéről. Eredetileg ortodox szerbek búcsújáró helye volt ez, majd 1844-ben Lenderer Mária kutat építtetett és kápolnát állítatott, mert állítása szerint azzal, hogy a szemét mosta az itteni forrás vizével, visszanyerte a látását. A kápolna többségében zárva van, különleges alkalmakkor és búcsúkor van nyitva, de a forrásból bárki ihat, illetve itt megpihenhet.

A kápolna mögött folytatódik utunk, ahol egy 60 méter szintemelkedést kell leküzdenünk 300 méter alatt. Itt, amikor tornáztuk fel magunkat, nagyon viccesen megszólalt a híres sárga fagyis kocsi zenéje, amelyet egyszerűen nem hittünk el: feljöttek fagyit árulni a kápolnához, vagy mi van? Valószínűleg csak szépen szállt a szólam a szélben, de ez így számunkra nagyon epikus volt.

Ezt követően nagyjából 3,5 km-en át haladunk Csobánka mellett, előttünk a Kis-Kevély vár ránk. Bal kézre az említett településre tudunk lenézni, jobb kézre pedig messzebb láthatjuk Solymár és Pilisvörösvár házait. Itt sokáig bal kézre egy kőkerítés mellett haladunk, jobbra pedig különböző szántóföldek sorakoznak. Ittlétünkkor láthattunk két fácánt kicsit összeereszkedni. Ez idő alatt elkapott minket egy kis zápor, de szerencsére nem tartott sokáig, az esőkabátunkat éppen, hogy csak áttisztította.

Közben elérkeztünk a Kis-Kevélyhez, majd elindul a mászás: 300 méterről 426 méterre kell feljutnunk, a Kevély-nyereghez. Itt a múltkor már pecsételtünk, ezért ez most nem kellett. Kifújtuk magunkat, majd ugyanúgy a kéken leereszkedtünk, ezt követően a hegy lábánál a piros jelzésen lefordultunk, és visszatértünk a parkoló autónkhoz.

Marci ismét szedte az elhajigált alumíniumos palackokat, amelyből volt végig, de feltűnően nem sok, így a végére kábé 1 kiló gyűlt össze.

Kék infó: OKT 15
Útvonal: Csobánka -> Volánbusz -> Dobogókő -> Nagy-Hideg-lyuk -> Zsivány-sziklák -> Pilisszentkereszt -> Dera-szurdok -> Szent-kút -> Kevély-nyereg -> Csobánka
Km: 22,65 km (hivatalos, csak kék: 16,2 km)
Szint: Körülbelül 383 m (hivatalos, csak kék: +390/ -660)
Mozgás idő: 5:54
(az első 2 km-t külön mértem, hogy ne legyen egy nagy csík a busszal utazás miatt, de az itteni eredményekhez hozzáadtam)