OKT: 17-es szakasz fele (Nagymaros - Kisinóci Túristaház)

2022.03.21

Ahogy azt az előző bejegyzésben említettem, a március tizenötödöki hosszú hétvégére két túrát terveztünk. Második napunkon, kedden, a Börzsönybe látogattunk el. Kalandban itt sem volt hiány, nézzük is a hosszabb beszámolót!

Reggel a Nyugati-pályaudvarról indultunk a 08:08-as zónázó vonattal. Emeletes szerelvények voltak, ennek nagyon örültünk, mert már régóta ki akartuk próbálni. Volt ezen kívül még egy érdekesség: a jegyünkre rányomtatták, hogy "Átlagos CO2 megtakarítás: 6,68 kg egy azonos távú autós utazáshoz képest". Nagymaros-Visegrád megállóban leszálltunk, lesétáltunk az állomásról, majd a másik oldalon fel, mert a váróterem előtt található a pecsét, épp a nem működő, zárt mosdók előtt.

Miután az első pecsételéssel megvoltunk, követtük a jelzéseket a macskaköves, óvárosi részen, majd folyamatosan felfelé haladva kijutottunk a városból a Diófa utcán keresztül, ahol nagyon sok helyi macska lakossal találkoztunk. Beérkezünk az erdőbe, ahol folytatjuk a folyamatos emelkedők mászását, miközben csodaszépek az egészséges és kidőlt fák, a mély vízmosások, a jó levegő, és harkály kopogás hallatszódik végig, amíg megérkezünk a kilátóba. Egyszer csak elérünk a Sváb-nyeregig (337 m), ahol egy kidőlt fa kínál tökéletes padot, kicsit meg lehet pihenni. Lehet, hogy szükségünk is lesz rá, mert innentől még intenzívebb út vár ránk. A Szent Mihály-nyeregig (442 m) csupán egy kilométert kell megtennünk, de azt meredek hegyoldali ösvényen, több kidőlt fa kitkerülésével vagy átmászásával.

A már említett Szent Mihály-nyereg már egy nagyobb csomópont, mint az előző: a kihelyezett tábla szerint innen 1,7 km, 25 perc a Remete-barlang. De mi, az ellenkező irányba, jobbra fel folytattuk az utunkat: innen már alig 0,8 km a Hegyes-tető. Ezen a szakaszon több körbekerített akna és egy adótorony mellett is elhaladunk. Az út szélein sok kinyílt pirosló hunyort csodálhatunk meg.

Az indulástól számítva 4 km-rel és kb. 340 méterrel magasabban felérünk a Julianus-kilátóhoz, vagy más nevén Julianus Barát toronyhoz (482 m). Az épület oldalán az alábbi emléktábla olvasható: "Építették megalakulások negyedszázados emlékére a Magyar Turista Szövetség támogatásával az Encián Turisták 1914-1939". A hosszú munka bizony meghozta gyümölcsét, mert a kőből emelt kilátóból csodálatos a panoráma Visegrádra, a Dunára és kanyarulataira, a Pilisre, a Visegrádi-hegységre és a Börzsönyre is.

Folytatva utunkat a kéken, a kilátó másik oldalán ereszkedtünk le lassacskán, amikor is Marci szólt, hogy őzeket lát. Hat őzike ment el előttünk pár méterrel, a turistaúttól nem messze, ami amellett, hogy csodálatos élmény, érdekes is volt, hiszen a környéken akkor éppen sok ember és kutya tartózkodott.

Folyamatos, lassú ereszkedés mellett haladhatunk tempósan tovább, amíg elérkezünk a Köves-mezőhöz. Itt aszfaltos út, parkoló autók, biciklisek, piknikezők élvezték a jó időt. A kék természetesen nem a műúton halad, hanem mellette a nagy, öreg fák között. Elsétálunk a mező távolabbi széléig, ahol egy hirtelen mélyülő lejtőn haladunk tovább, majd eljutunk a Vizes-árok nevezetű helyhez, ami nagyon találó, hiszen egy nagy vízzel mosott árkon kell átkelnünk. Ottjártunkkor favágók is dolgoztak a környéken.

Tempósan haladtunk tovább, kisebb-nagyobb lejtőket és emelkedőket hagytunk magunk mögött, amikor egyszer csak egyre több emberi hangot és autót vettünk észre: megérkeztünk Törökmezőre. Pecsételtünk, megnéztük a TörökmeZoo állatait, majd egy padon kiültünk a napra és megettük a szendvicseinket. Sokan voltak itt a turistaház körül, játszó gyermekek, szalonnát sütögetők, megfáradt túrázók. A kis állatkertben pedig megnézhetünk arany fácánt, tarajos sünt, emut, kengurut, szurikátát és házi baromfikat is.

Folytatva utunkat tovább ereszkedünk, átkelünk a Malom-patak felett, ami egy halastóba torkollik, majd folytatjuk utunkat, immár emelkedve. Tudunk továbbra is tempósan haladni a hol széles, hol keskeny utakon. Egy kis erdőből egy nagy szántóföldre érkezünk, amely társaságában majdnem 2 kilométert is eltöltünk, mire megkerüljük. Érdemes itt néhol lassítani, és körbenézni a környező hegyekre, nagyon szép a táj.

A lendületünkből mit sem veszítve megyünk tovább, amikor egyszer csak leérkezünk egy autós elágazásba: közeledünk Kóspallaghoz. Átkeltünk a szélén befagyott Korompa-patakon, mely után pont jött egy terepjáró. Nyilván megálltunk és megnéztük, hogy megy át a patakon: könnyedén.

Mi valamiért abban a tudatban voltunk, hogy a falu túloldalától nem messze lesz a következő pecsételési pont, ezért már itt felhívtuk a kedves sofőrünket, hogy indulhat értünk, mire ideér, kész leszünk mi is. De ez nem igazán így lett, a tervezéskor elnéztük a távolságot.
A községen a Kossuth Lajos utcán, majd a Szent István úton a templomig haladunk, ahol aztán jobbra kanyarodunk, és a zsákutcának jelzett kisebb utcán haladunk tovább. Erős emelkedőn felmászunk egy kálvária dombon, ahol a stációk helyei megvoltak, csak a képek hiányoztak belőlük. Úgy gondoltuk, hogy itt jövünk majd vissza, ezért odafelé nem készítettem képeket, sajnos. Nagy hiba, tanuljon belőle mindenki.

Továbbra is fel-le haladunk, amikor aztán átkelünk a Ló-hegyi-patakon, majd egy kis kaptató után kiérkezünk egy aszfaltos útra. Pár méterre ott is van a Kisinóci Turistaház, amely sörkertjének kerítésén pecsételtünk. Itt, eddig először, fogadóbizottság is várt ránk két macska személyében. Pecsételés, simogatás, csoki evés, és meg is jött a kedves sofőrünk, aki innen hazaszállított minket - ezt érdemes lehet másnak is betervezni, mert hétköznap nem, hétvégén pedig csak háromszor jár itt a busz.

Ezen a szakasz részen sok a felmászás és lemászás, de ezt ellensúlyozza az, hogy nagyon sokszor lehet tempósan haladni. A túra eleje a nagyobb falat, akkor hirtelen több szintet kell letudni, de a kilátásért megéri. Egész utunk során el voltunk kényeztetve a kék jelzésekkel, olykor már fájóan sok volt kifestve. Persze inkább több legyen, mint ne legyen, de több helyen indokolatlan volt ez.

Kék infó: OKT 17
Útvonal:
Nagymaros -> Julianus-kilátó -> Köves-mező -> Törökmező-> Kóspallag -> Kisinóci Turistaház
Km: 20,92 km (hivatalos: 20,4 km)
Szint: +1045 m; -835 m (hivatalos: +835 m; -615 m)