OKT: 20-as szakasz két ütemben (Mátraverebély - Mátraháza)

2021.07.08

Június közepén a Mátrába utaztunk nászútra (bizony, összeházasodtunk!) és 30. születésnapot ünnepelni. A legjobbkor mentünk, mert országos hőségriadó volt, s ilyenkor kellemesebb az erdőben mászkálni. A Mátrában három kék szakasz van, ezek közül kettőt tudtunk megcsinálni. Íme a beszámolónk a 20-as szakaszról, amelyet mi kettészedtünk.

Első nap: Mátraverebély -> Mátraszentistván

A szállásunk Mátraszentimrén, nagyjából a szakasz felénél található, egy kis kerülővel. Ez kapóra jött a tervezéskor, mert nem tudtunk bármikor elindulni, mivel a helyi Volánbusz menetrendekhez voltunk kötve. Mátraszentimréről a 11:10-es busszal Pásztóig utaztunk, ahol átszálltunk a Mátraverebélyig tartó másik járatra, amivel a Mátraverebély, eszpresszó megállónál szálltunk le nagyjából 12:15-kor. Előbbi járattal nem tudtunk menni, mert akkor a szállásunk reggelijéről maradtunk volna le, de olyat mi nem teszünk, mert a reggeli a legfontosabb étkezés!

A polgármesteri hivatalnál pecsételtünk, majd átkeltünk a falun. A vasútállomásnál betértünk az erdőbe, ahol a jelzések elég hiányosak, kétszer is más irányba indultunk. Egy műveletlen mező szélén haladtunk végig, ami után beértünk a naptól menedéket adó fák hűs árnyékába. Innen indulnak a Mátra vonulatai: 178 méterről 650 méterre mászunk fel az első pecsétig (Ágasvár turistaház). Útközben sok szép kilátásban gyönyörködhetünk, ha figyelmesen körülnézünk, továbbá két nagy lyukas fával is találkozhatunk Ágasvár környékén. Az első pecsételőhelyen találkoztunk más túrázókkal (akikkel később minden nap összefutottunk). A turistaház kerítése be volt zárva, de előtte van egy OKT tábla, ezen található a pecsét. Egy kidőlt fán megpihentünk, majd haladtunk tovább a melegben. A fárasztó részén ekkora már túl voltunk, de hátra volt még 9,3 kilométer, amely két és fél órát jelentett a melegben.

Nógrád és Heves megye határa mentén haladtunk tovább a szúnyogokkal, legyekkel és különböző idegesítő bogarakkal tarkított erdőben. A sok szép kilátás közben egyszer csak a hotelünket láttuk meg. Nagyon kicsinek és távolinak tűnt.

Egy idő után véget ér az erdei ösvény és a talpunk alatt aszfalt lesz: megérkezünk Mátraszentistvánra. Elsétáltunk a sípálya mellett, majd hirtelen az út közepén egy kifejlett, nagy szarvasbogárral találkoztunk. Megnéztük, ahogy átkel, majd tovább haladtunk az útvonalunkon. A falu központjánában pecsételtünk, majd egy nagyobb emelkedőt leküzdve, átmentünk Mátraszentlászlóra. A két falu szinte összenőtt. Akinek az idejébe belefér, érdemes felmenni a Vörös-kő kilátóba, nagyon szép onnan a táj. Mi pár éve télen voltunk már fenn, ezért most ezt kihagytuk. Itt említeném meg, hogy a meleg miatt minden érdekességet kihagytunk, csak a kéket követtük.

Mátraszentlászlón, a Kossuth utca végénél, ahol a nagy piros panzió is van, ittunk egy kútból vizet, majd letértünk a kékről, és áttértünk a kék kereszt jelzésre. Ez az út köti össze Mátraszentlászlót Mátraszentimrével, illetve e mentén csodálhatjuk meg a Mátraszentimrei Szent István király templomot. Kellemes kis útvonal, békés, van benne pár lejtő és emelkedő, és még a Narád-patakon is át kell kelnünk közben.

Kék infó: OKT 20
Útvonal: Mátraverebély -> Ágasvár -> Mátraszentistván -> Mátraszentlászló -> Mátraszentimre
Km: 17,43 km - ebből csak a kék: 14,9 km (hivatalos, csak a kék: 11,8 km)
Szint: 804 m (hivatalos, csak a kék: +720 m; -190 m)
Mozgási idő: 4:33
Egész idő: 5:44 (hivatalos, csak a kék: 4:10)

Második nap: Mátraháza -> Mátraszentistván

Másnap folytattuk az utunkat, de hogy ne kelljen az órát figyelni, a messzebbi célhoz buszoztunk ki: a szállásunkról Mátraházáig. Egy modern busszal mentünk, útközben többször is láttuk az út szélén a kék jelzéseket. 11:35-kor megérkeztünk Mátraházára, az autóbusz-állomásra, ahol egy pecsételéssel kezdtünk.

Ez a szakasz szinte végig a főútvonal mellett halad, és még az előző napnál is több szép kilátásban lehet részünk! Gyönyörű szakasz, amelyben több típusú erdőben is sétálunk, emiatt hangulatosabb is.

A buszállomás végében, bal oldalt térünk rá egy ösvényre, majd kelünk át egy kis patakon. Nagyjából 2 km múlva át kell mennünk a főútvonalon, mert annak a túloldalán folytatódik tovább a kijelölt túraútvonal. Itt, pont ahol kilyukadunk, egyenesen szemben van a következő pecsét, ami az egykori Vörösmarty fogadó kerítésén függ. Mi ezt nem vettük észre, de navigációval könnyedén megtaláltuk. Érdemes megjegyezni, hogy ezt leszámítva nem is kellett használnunk a navigációt, vagy térképet, mert egész úton sok és egyértelmű kék jelzés igazít el.

Ahogy tovább haladunk, eljutunk a 24-es főútvonal nagy leágazásához, amely Galyatető felé halad tovább. Ezen a kereszteződésen át kell vágnunk, legyünk figyelmesek! Ezt követően 110 métert kell megmásznunk 700 méter alatt. Ez a nagy emelkedő szép kihívás, főleg a már említett nyári kánikulában, de közben és utána érdemes megállni és hátra nézni, mert a távolban megjelenik a Kékestető.

Ezt egy magas és öreg fákkal tarkított rész követi. Egy kiszögellésre ki is állhatunk és megnézhetjük Parádsasvár elterülő háztetőit. Ezt egy újabb ültetett fás rész követi, ahol már sok kivágott, kidőlt fa is van. Ezen domb teteje a Vércverés, ahol a következő pecsét vár ránk.

Ezt egy kis köves lejtő követi, amely alján megjelenik előttünk a Galyatető. Innen indul a hegymenet: nagyjából 4 kilométeren át 300 métert mászunk meg. A képen a nagy toronytól jobbra látható kisebb épület a kilátó:

Ottjártunkkor a Galyatetőn elkészült az új autós és buszos parkoló, de még nem adták át, ezért kedvünkre átvághattunk rajta keresztben. A Galyatető Turistacentrumban ülve (!) pecsételtem, majd felmentünk a kilátóhoz. Mi már nagyon sokszor voltunk a kilátóban, most nem mentünk fel rá, de aki ott jár, ki ne hagyja! 200 Ft-os érmével lehet rá fellépcsőzni.

A nagyobbacska pihenőnk után a csillagvizsgáló felé vitt minket a turistaút, amely után napfénytől védtelen utakon haladtunk tovább folyamatos ereszkedésben. Bal kézre itt is lesz egy szép kilátás, amelynél a környező hegyeket nézhetjük meg.

Hamarosan be is érünk Mátraszentlászlóra, ahol a már említett piros panziós épületnél áttértünk a kék keresztre, és visszamentünk Mátraszentimrére, a szállásunkra.

Kék infó: OKT 20
Útvonal: Mátraháza -> Vércverés -> Galya-tető -> Csillagvizsgáló -> Mátraszentlászló -> Mátraszentimre
Km: 16,90 km - ebből csak a kék: 14,5 km (hivatalos, csak a kék: 13,5 km)
Szint: 631 m (hivatalos, csak a kék: +595 m; -565 m)
Mozgási idő: 4:35
Egész idő: 5:53 (hivatalos, csak a kék: 4:10)