Pár nap családi kirándulás a Tokaj-hegyaljai borvidéken

2021.10.04

Szeptember végén egy hosszú hétvégi családi kiruccanáson vettünk részt a Tokaj-hegyaljai borvidék, és a Zempléni hegyvidék tájain. Egy rövidebb beszámolóval jelentkezünk, amelyben a pihenésünk alatt felfedezett csodás helyeket mutatjuk be.

Megyer-hegyi Tengerszem

A Megyer-hegyi Tengerszem Sárospatak mellett helyezkedik el. Megközelítése a 37-es útról lehetséges, ahol a táblákat követve egy földútra érkezünk, amelyen tovább haladva egy kiépített parkolóba jutunk. Innen nagyjából 1 km-t kell közepes intenzitással gyalogolnunk végig felfelé: összesen 109 méter magasságot küzdünk le. A piros kereszttel jelölt út során találkozhatunk pár régi barlanggal, és több információs táblával, amelyekről jobban megismerhetjük az egykori bánya és környéke történetét.

Ez a tengerszem régen, már a 15. században is egy malomkőgyár volt, amelyhez a kövek fejtését és kidolgozását itt helyben végezték el, évszázadokon át hasonló technikával. Évi 300-450 malomkövet tudtak itt készíteni, főleg kézi erővel, ami hazánk mellett külföldön is keresett termék volt, amelyet főleg gabonaőrlésre használtak. A bányában felgyülemlett vizet el kellett távolítani, így 1844-ben a vízelvezető vágatot mélyítettek, majd az ez által keletkezett fejtési gödörben alakult ki a ma is látható tó, amelynek legnagyobb mélysége 6,5 méter. A bányát működése 1907. évében zárták be a termelés folyamatos csökkenése miatt. Még a mai napig is látható néhány félig kész malomkő, és az egykori bányászok munkájának nyomai.

A tavat körbe lehet sétálni, ahol több szép kilátópontot is érinthetünk, továbbá fel lehet menni a Megyer-hegy legmagasabb pontján található Megyer-hegyi kilátóba (303 m). A lépcsői meredekek, inkább létrának mondanám.

A tó körüli falakon via ferrata, vagy más néven vasalt utak nyomvonalai futnak. Helyben lehet erre jegyet váltani, egyeztetni, majd vezetővel mászni a falakon, a tó vize felett.

Km: 3,08 km
Szint: 155 m
Mozgási idő: 1:01

Sólyom-bérc

Az első teljes napra egy nem túl megerőltető, nem túl hosszú, de azért mégis átmozgató, kellemes és szép kirándulást terveztünk: ezért döntöttünk a Sólyom-bérc mellett.

Háromhuta és Középhuta között az autóút szélén hirtelen sok parkoló kocsira lehetünk figyelmesek: ez a Tolcsva-pataknál lévő híd, egy kis tisztás, a Zempléni-hegység bokája, ahonnan rengeteg kirándulási célpont közül választhatunk. A hídon átkelve a sárga csíkos jelzést követjük, amely pár száz méter után elválik a pataktól.

Utunkat egyszer keresztezi egy erdészeti út (visszafelé ezen megyünk le), amely után az eddigi meredek és keskeny ösvényt egy még meredekebb útszakasz váltja fel. A parkolótól számolva 1,8 km és 207 m szint után megérkezünk egy tisztásra.

Kis pihenő után folytattuk utunkat tovább előre, egy széles erdészeti úton. Nagyjából 1,2 km az enyhén, de folyamatosan emelkedő útszakasz után, elérkezünk a Mlaka-rétre. A rét túloldalán a kék túra fut, ezen az oldalán viszont kell egy bal kanyart tettünk, amely felvisz a hegyoromhoz.

A kék és sárga háromszöget követve, 700 méter után megérkezünk az 566 méter magas Sólyom-bérchez, ahol lélegzetelállító látvány tárul elénk. Szemünk előtt több hegygerinc, kicsit jobbra pedig a felújítás alatt álló Regéci vár. A kilátópont mellett több kőtorony is magasodik, amelyeket mászóutak hálóznak be. Ottlétünkkor, hétvégéhez híven sokan voltak, mind fent a csúcson, mind az ösvényeken.

Visszafellé végig az erdei autós úton haladtunk, mert az igaz, hogy hosszabb volt, viszont kevésbé meredek. Döntésünket nem is bántuk meg, mert így kettő spontán vízesést is láthattunk.

Km: 9,50 km
Szint: 334 m
Mozgási idő: 2:30

Ez a két kirándulás volt a lényeges, amelyet meg akartam osztani. Ezek mellett persze voltunk máshol is, például Sárospatakon megnéztük a várat és környékét, Bodrogolaszin és Sárazsadányon (ahol a szállásunk volt) lementünk a Bodrog partjához, voltunk egy borászat pincéjében, utolsó napunkon pedig megnéztük a boldogkői várat.