Prédikálószék: Ahonnét a legszebb a Dunakanyar

2022.06.22

Idén apák napja alkalmából családi kirándulást terveztünk a híres Prédikálószékhez, amely egy régi bakancslistás helyszín volt mindannyiunk életében. A hosszabb, de kevésbé meredek útvonalon haladtunk, többször is elővéve a távcsövet.

A dömösi parkolóból a piros kereszt jelzést követjük, amely a parkoló Duna felőli oldalán fut. A táblák viszonylag jól jelzik utunkat, bár mi a településen belül egy utcával hamarabb kanyarodtunk fel, mint kellett volna, de ez nem jelentett problémát. A Táncsics Mihály úton haladva átkelünk egy kis vízfolyás felett, majd ezt követően jobbra kell tovább mennünk, már egy meredek, az autók nyomvonalán betonos, de középen köves-füves szakaszon.

Miután az utolsó házat is elhagyjuk, megérkezünk az erdő szélére. Felsétálva a kis lépcsőn, nagyjából 300 méteren át mászunk folyamatosan, a meredeken szakaszon. Így az elején ez kicsit sok lehet, de hamarosan egy erdészeti útra érünk, amely már nem lesz ilyen meredek. Innen nagyjából 2,3 kilométert teszünk meg, mire elérkezünk a Kecskehát-réthez. Mi itt, az árnyékban tartottunk egy kis pihenőt, rengeteg fehérpettyes álcsüngőlepke társaságában, akikkel amúgy teli volt az erdő. A rét északi feléről nézve észrevettük előttünk a kilátó tetejét, amely nagyon szépen elbújik a körülötte lévő fák lombkoronái között. A rét túloldalán, amely kicsit magasabban is van, érdemes megállni és letekinteni a tájra, mert a Visegrádi várra pazar kilátásunk lehet.

Innen nagyjából 4 kilométert teszünk meg a széles úton, amikor kereszteződéshez érünk: jobbra kell folytatni az utunkat, a piros háromszögön. 1,5 km múlva ott is vagyunk a kilátónál, de útközben még kicsit lefelé ereszkedünk, majd egy nagyobbat felfelé, illetve párszor megállhatunk a kihelyezett információs táblákat olvasni.

A kilátóhoz közeledve egyre több az ember, a biciklis, a kutya, és a hangzavar is. Ez nem is csoda, hiszen az utóbbi években a Prédikálószék (639 m) aranykorát éli, nagyon sokan jönnek ide kirándulni. Maga a Prédikálószék egy hatalmas andezit szikla, amelyre már a kilátó megépítése előtt is rengeteg túrázó zarándokolt el. A Prédikálószéki-kilátót, amely egy beton alapon álló, 12 méter magas fa építmény, 2016-ban építették. Három terasza felfelé haladva szélesedik, így több szintről is meg tudjuk tekinteni a csodálatos panorámát. Szerencsénkre tiszta idő volt, így távcső nélkül is láthattuk a Csóványosi kilátót, de a Visegrádi fellegvárat, a Naszály domborulatait, és természetesen a legszebb Dunakanyart is megcsodálhattuk hosszú perceken át. A korláton információk jelzik, hogy milyen város, település, hegy, nevezetesség merre látható. Az építményben magyar királyokat felidéző tájékoztatókat is kihelyeztek, de sajnos olyan betűtípust választottak, amely értelmezése nehézkes, így nem igazán tudtuk ezeket elolvasni. A kilátó környékén sok pad várja a megpihenni kívánó vándorokat.

Fontos megemlíteni, hogy a környéken érdemes lehet még megtekinteni a Vadálló-köveket, amelyet a piros háromszögön tovább haladva érhetünk el. Ahogy arra a figyelmet egy tábla is felhívja: "a Szentfa-kápolna - Vadálló-kövek - Prédikálószék közötti szakasza természeti adottságai miatt nehezen járható! Ez az útvonal gyakorlott túrázók részére javasolt." Így érdemes kétszer is átgondolni, hogy tényleg bele akarunk-e vágni ebbe a szakaszba - nekünk ez most egy egyértelmű nem volt, de erre is lehet folytatni a túránkat.

Utunk visszafelé ugyanarra vezetett, így nagy meglepetés nem ért minket. A nagy réten most átvágtunk, ezáltal közelebbről is megnézhettük a közepén álló magányos fát. Az erdészeti út mentén szinte végig sok a már kijárt és kitaposott rövidítés, így akár csökkenthetjük is a megtett lépéseink számát.