Kelet-Balaton kör

2023.07.20

Akár alap edzettséggel, vagy ha a Velencei-tó körnél többet kíván az ember. Könnyed, nézelődős tempóban, több büfénél megállva is egy nap alatt teljesíthető részleges Balatont kerülő kirándulás.

Nyár idején érdemes hajnalban kelni, ha az ember több órás bicikli kirándulást tervez be. Így volt ez velünk is, sikerült az egyik legmelegebb napot választanunk a kerékpártúránkra, ezért hajnali 3-kor keltünk, hogy 6:45 körül megkezdhessük a Kelet-Balaton kört.

Start- és célpontunk Balatonalmádi volt, de természetesen a körön belül (vagy kívül) bárhonnan el lehet indulni. Választásunk egyszerű volt: itt terveztünk megebédelni, mert a tó környékén számomra nincs túl sok lehetőség.

A település központjában, a vasútállomás és a Tourinform irodája közötti parkolóból indultunk. Csopaknál egy kisebb domb mellett legelő szürkemarhákkal találkoztunk, szinte ez az egyetlen érdekesség a környéken. De nem is vágyunk többre, az idő kellemes, a menetszél hűt, és dolgozik bennünk az adrenalin. A bociknál megállunk egy pár percre, hiszen őket mindig meg kell nézni.

Később beérkeztünk Balatonfüredre. Ekkora már fél 8 körül járt az idő, az emberek elkezdtek kijönni az utcára, a központi korzón horgászok beszélgettek. Megálltunk egy kicsit mi is, megnéztük a hattyúkat, a kacsákat és a panorámában már megjelenő Tihanyi Bencés Apátság épületét. Füreden van pár kisebb dombocska, illetve pár rázkódós átvezetés a bicikliúton, de ezek nem túl kellemetlenek.

Viszont, ahogy közeledtünk Tihanyhoz, az út minősége egyre rosszabb lett: a fák gyökerei feltolták az aszfaltot, emiatt kilométereken át zötykölődtünk. Itt jól jönne egy útjavítás. Parkoló autók és vadkempingezők hada között haladtunk a félsziget szélén, amikor is egy nagyobb emelkedőt kellett leküzdenünk, sajnálatos módon az autók között, a forgalomban.

Kisvártatva eljutottunk Tihany és Szántód közötti révhez. Jegyvásárlás után az árnyékban pihentünk, míg megérkezett a komp, amivel seperc alatt átkeltünk a tavon. Zamárdinál elmentünk a fesztivál hűlt helye mellett, kicsit feljebb pedig pihenőt tartottunk az egyik büfénél. 10 óra előtt nem nyitott a büfé, de mivel a srácok kellőképpen szépen néztek, csináltak nekik hamburgereket.

Hamarosan megérkeztünk Siófokra, ahol sokkolódunk. Sok az ember, sok az autó, nagy a nyüzsgés, sok a figyelmetlenség, egyre nagyobb az idegeskedés, szólnak a dudák. Túlzsúfoltság volt a jellemző, ami két kereszteződést veszélyessé is tett.

De utána, Sóstón újra visszakerültünk az idillbe, újra a balatoni chillt tapasztaltuk, félig árnyékban is közlekedtünk. Aztán következett Balatonvilágos, ahol a vasútállomás előtt hirtelen egy 15%-os emelkedő vár ránk. Rövid a táv, de a vége előtt sunyin emelkedik, s a sínek után is még pár méteren keresztül lassabban tudunk haladni. Pár perc múlva ez a hátat megizzasztó rész már a múlté, megérkezünk a kilátóteraszra. A Balaton keleti csücskénél vagyunk, minden csupa kék: a Balaton vize, az ég, a távolban lévő Balaton-felvidék domborulatai.

Balatonvilágos és Balatonakarattya nyugodt, jól tekerhető, kevés az ember, hát még az autó, ami üde változatosság, mi is lassabban mentünk, hol a tavat, hol a házakat néztük.

Balatonakarattya és Balatonkenese között 10%-os lejtőre figyelmeztet minket egy tábla, ami nincs végig ilyen meredek, de folyamatosan és hosszasan ereszkedik. A végén egy kanyarral és egy kereszteződéssel van ez megfűszerezve, ahol az út túloldalára kell eljutnunk a forgalomban - szintén egy veszélyes része a túrának.

Balatonkenese és Balatonfűzfő között sokáig élvezhettük a fák árnyékát, gyorsabban is haladtunk. Fűzfő végénél kicsit megálltunk a pump track pályánál. Utána már Balatonalmádi útjain tekertünk, s fél 1 körül vissza is értünk a starthelyünkre.

Az útvonal jól felfestett, jól táblázott. A táblák a következő települések, illetve a nagyobb csomópontok távolságát is mutatják. Több bringás szervizpont és pihenőhely is található. Emellett rengeteg pihenőhely, strand, büfé, és ingyenes WC várja a bicikliseket is.

Útvonal: Balatonalmádi > Alsóörs > Csopak > Balatonfüred > Tihany > Szántód > Zamárdi > Siófok > Balatonvilágos > Balatonakarattya > Balatonkenese > Balatonfűzfő > Balatonalmádi