Nagy-Villám, Borjúfő és Moli-pihenő

2023.11.09

November első szombatján napos időnk volt, s a fél nap is rendelkezésünkre állt. Így hát felvettük a hátizsákot, s egy rövidebb, de átmozgató szintkülönbséggel és pazar panorámákkal tarkított erdőlátogatásra kerekedtünk.

Bár főleg az Országos Kéktúra szakaszán haladtunk, amelyet már korábban ebben és ebben a bejegyzésben taglaltam, most mégis más jelleggel közelítettük meg a környéket, s ezért új iromány született.

Kirándulásunkat Visegrádon, a Mogyoró-hegyi parkolóban kezdtük. Noha a nap szépen sütött s már 11 óra is elmúlt, a hőmérséklet alacsonyan, 8-11 fok között ingadozott a hegyvidéken.

A kék háromszög jelzést követve (ahol egy ideig a kék körút, a kék kereszt és a Pálos út is együtt halad) elsétálunk egy erdei iskola előtt, majd a sípályák fölött. Megkerüljük a Nagyvillám Éttermet, majd a kalandparknál felkaptatunk a hegytetőre. Pár percre megálltunk, hogy két fehér és egy cirmos macska játékát figyeljük.

A Nagy-Villám tetején (377 m) található a Zsitvay-kilátó. Az 1933-ban átadott épület nevét Zsitvay Tiborról (1884-1969) kapta, aki egykoron igazságügyi miniszter és a Magyar Turista Szövetség elnöke is volt. A kilátó kinézete összhangban van a Visegrádi Fellegvárral és a Salamon-toronnyal. 800 Ft-os belépő ellenében látogatható (2021-ben még 400 Ft volt). Tetejéről tiszta időben nem csak a közeli Fellegvárat, Dunakanyart, Szentendrei-szigetet, Naszályt és Dunát láthatjuk, hanem a Börzsöny legmagasabb pontját, a Csóványost, vagy akár hazánk legmagasabb hegységét, a Mátrát is.

Miután kibámészkodtuk magunkat és begyűjtöttünk egy újabb pecsétet, a hegy lábánál lévő parkoló után megkerültük a rétet, s elkezdtük követni a kék sávos jelzést. Sokáig több jelzés is fut itt egyszerre, amelyet nem voltak restek felfesteni: kék kereszt, Pálos út, kijelölt kerékpár és lovas út. Utóbbi nem is ló, hanem egyszarvú, hiszen szinte az összes jelképet szarv díszíti - megmosolyogtató vandalizmus ez, amellyel több helyszínen is lehet találkozni a Visegrádi-hegységben.

A réttől nagyjából 2,6 km-t kell megtennünk, hogy megérkezzünk a Borjúfőre. Ezalatt a táv alatt két-három személynyi széles utakon járunk, a még fenn maradó s a lehullott falevelek sokszínűségében. Útközben átsétálunk a Sóstói-rét szélén, amely mellett egy kis tavacska található.

Pár perccel később egy elágazáshoz érünk: ez a Visegrádi-kapu névre hallgat, itt tér le a kék kereszt jelzés. Tovább megyünk egyenesen, ahol a hatalmas bükkfák között elkezdődik a hegyre kapaszkodás. Kétszáz méter múlva, ahol a kék sávról leválik a kék háromszög jelzés, az utóbbit követve megérkezünk a Borjúfőnek nevezett kilátópontra (425 m). Sziklaletörés miatt keletkezett csodálatos panoráma a Dunakanyarra s a Börzsönyre, vele Visegráddal s Nagymarossal. Az egyik sziklán egy Wass Albert idézetet olvashatunk: "Maradnak az igazak és a jók, a tiszták és a békességesek." Hogy ez mikor és miért került ide, arról információt nem találtam, ahogy arról sem, hogy honnan kapta ez a kiszögellés a nevét.

Meredek és csúszós ösvényen kapaszkodunk vissza a kék sávos jelzésre. A hegy gerincén lévő ösvényen tovább haladunk, majd fél kilométer múlva megérkezünk a Moli-pihenőhöz (516 m). Eddig kétszer voltam itt, s mindkétszer tömeggel találkoztam. De legalább most nagyjából egyszerre érkeztünk oda egy másik sok fős csapattal, így még le tudtunk ülni az egyik nagyobb sziklára. A lehajló hegyoldalban a gyepes, kővel megszórt tisztáson érdemes megállni és megpihenni. Begyűjtöttünk újabb pecséteket a Visegrádi Jó kilátások igazolófüzetbe, majd elfogyasztottuk szendvicseinket s csúcs csokinkat, miközben bámultuk a csodálatos tájat: a völgyeket, az őszi színben pompázó erdőket, Dobogókőt, s a Dunakanyart.

Ahogy a kitett szakaszon ültünk, jobban megéreztük, amikor a Nap elé egy felhő kúszott. Nem kellett ezt többször megismételni, éreztük az idő múlását, összepakoltunk, majd elkezdtünk ereszkedni visszafelé. Kisebb lecsapásokkal vagy kitérőkkel szinte ugyanazon az útvonalon visszamentünk a Mogyoró-hegy lábánál fekvő ingyenes parkolóba, ahonnan elköszöntünk a szép, őszi természettől.

Útvonal:
Mogyoró-hegyi parkoló > Zsitvay-kilátó > Nagyvillám-nyereg > Sóstói-rét > Visegrádi-kapu > Borjúfő > Moli-pihenő > Visegrádi-kapu > Sóstói-rét > Nagyvillám-nyereg > Mogyoró-hegyi parkoló