OKT: 4-es szakasz (Keszthely -> Tapolca)

2022.08.01

Ezen a szakaszon a Balaton-felvidék tanúhegyeiben csodálkozhatunk, amelyeket rengeteg szőlő, tehén legelők, és szántóföld tarkít.

Az előző napi túrázás után utunkat ismét a tapolcai vasútállomáson kezdtük meg, ahol a Keszthely felé menő vonatra szálltunk fel. Miután leszálltunk, megnéztük újra az itteni pecsétet, majd a vasút mentén haladtunk tovább, Gyenesdiás felé. Az Apát, majd Toldi utcán nem mindenhol van járda, így olykor az út menti füves részen, vagy az úttest szélén kell sétálni. A Balaton utcán letérünk, majd a körforgalomnál az első lehetőségen térjünk le a Hunyadi János utcába, amely vége felé a táj emelkedni kezd.

Régi murvabányák mellett haladunk, utunk fenyves erdőbe visz. Egy elágazásnál balra fordulunk a kék háromszögre, majd elérünk a Kerek-hegyen lévő Festetics-kilátóhoz (241 m). A zöldre festett, fából készült kilátó 2000-ben épült. Tetejéről 360 fokos panoráma tárul elénk, amely során beláthatjuk szinte egész Keszthelyt, az egykori bányákat, a Nagymezőt, a környező hegyeket és természetesen a Balatont is.

A 850 méteres kitérő után, folytatjuk a kirándulást a kéken, amely a már említett Nagymezőre visz. Itt rengeteg pad, játszótér és szabad területek várják a természetkedvelőket. Ottlétünkkor még egy hamburgeres truck is volt.

A kis pihenő után, az ösvény szélén arra lettünk figyelmesek, hogy egy sikló elkapott egy békát, amely iszonyat hangosan "sírt" az életéért. Azt nem tudjuk, hogy a kígyó terve mi volt, mert a béka legalább négyszer nagyobb volt nála. A horror után különböző erdei nyomvonalakon sétáltunk tovább, amelyek szépen, egyértelműen jelzettek. Utunk folyamatosan, enyhén halad felfelé, majd egy kis szakaszon, hirtelen gyorsan le, hogy aztán újra felfelé haladhassunk az erdő mélyében. Egyszer elhaladtunk egy kukoricamező mellett, amelyről nem értettük, hogy hogyan került az erdő közepére.

A mezőtől 8 kilométerrel később megérkezünk Vállus településére. A község temploma mellett, az egykori kisbolt falán vár ránk a pecsét. A templom mellett két pad, és egy kút is van, így meg is pihentünk itt, és feltöltöttük a vízkészleteinket, a melegre való tekintettel.

Vállusból kiérve folytatjuk utunkat felfelé, majd újra az erdőben haladunk tovább. Kisvártatva újabb mezőgazdasági terület mellé érünk, átmegyünk egy főútvonalon, majd szőlőkertek kerítései között, intenzívebben tartunk felfelé, amikor is egy kanyarban megérkezünk a Kő-orra meseszép kilátóhelyére (325 m). Érdemes itt a magyar zászló színeire festett padon megpihenni, és gyönyörködni a Tapolcai-medence és a balatoni hegyek tájában. Tényleg nagyon csodálatos egy hely, bekerült a kedvenceim közé.

Innen 3 km-rel később érjük el Lesenceistvánd települését, amely előtt egy intenzív, egy nyomvonalas lejtmenet vár ránk. A szőlőtőkék között található a Máté kút. Az aszfaltos úton, a község közepén vár ránk az újabb pecsételő állomás, az árnyékban padokkal.

A pihenő után, a falut észak felé elhagyva, kisebb forgalmú bekötőúton haladtunk tovább. Annak egyik kanyarjában legelésző és pihenő bocikkal találkoztunk. Utánuk balra kell tovább mennünk, egy régi köves mezőgazdasági úton, amelyen előttünk, kicsit balra a távolban látható az uzsai bazaltbánya, jobbunkon pedig a vasút. Hamarosan át is kelünk rajta, hogy innentől sokáig a síneket kövessük.

Elmegyünk egy kisebb bányató mellett, ahová belépni tilos. Majd kicsivel később, a vasút túloldalán a távolban magyar szürke szarvasmarhákat láttunk. Egy részen, amikor a vasúttól jobban eltérünk, egy tehenészeten át vezet utunk, amely be- és kijáratánál is figyelmeztetés vár minket: "Tisztelt Kéktúrázók! Ez egy legelő, ahol "tehénKék" legelnek. Kérjük zárd vissza mindig magad mögött ezt a kaput, hogy a bent lévő tehénkék, nehogy kiszökjenek."

A tehénkéket hátrahagyva hamar elérkezünk Tapolca szélére, ahonnan a már megismert állomás melletti Lokomotív büfé a pecsételőjével hívogat.

A tapolcai állomás szép, modern, korszerű. Tisza mosdó fogad, a váróban pedig egy mini mozdony makett kiállítás tekinthető meg. A peron mellett egy nagy, piros NOHAB M61-es mozdonyt állítottak ki.

Ezzel a túrával új saját rekordot állítottam fel, ez lett az eddigi leghosszabb túrám.

Kék infó: OKT 4
Útvonal: Keszthely -> Festetics-kilátó -> Nagymező -> Vállus -> Kő-orra -> Lesenceistvánd -> Tapolca
Táv: 33,22 km (hivatalos, csak kék: 29,4 km)
Szint: +835 m; -700 m (hivatalos, csak kék: +560 m; -540 m)