Piliscsév körül

2024.04.10

Egy napsütötte februári szombaton Piliscsév felé vettük az irányt, hogy felkeressük a környék híres barlangját és forrásait. A körtúra nem volt túl hosszú, azonban nagyon látványos helyeken vezetett a szép, tavaszi jellegű napsütésben.

Utunkat a Temető utca - Béke utca sarkán lévő parkolónál kezdtük. A Vörösvári utcán kisétáltunk a településről. Amikor elhagytuk az utolsó házat is, továbbmentünk a homokos földúton, amely lófuttatók mellett kanyarog. Starthelyünktől nagyjából egy kilométer megtétele után elérkeztünk egy kereszteződéshez: itt fordultunk rá, bal kéz felé, a kék kör jelzésre.

Egy gabonaföld szélén haladva csodálkozhatunk a környék hegyeinek tájképében. A jelölt út egyszer enyhén jobbra tart. Ottjártunkkor bárányok legeltek a fák között. A távolabb lévő nyáj nem vett minket észre, viszont a közelebb lévő igen. Egy ideig dermedten néztük egymást, gondoltuk, hogy "na most mi lesz", majd hirtelen hat nagy termetű juh indult el egyenesen felénk. Féltávnál elfordultak, és a pár méterre lévő telek kapuján bégetve bementek. Így mi békességgel, és az enyhe félelem utáni megkönnyebbültségben tovább tudtunk haladni az úton. Észrevettük a jelzést is: a forráshoz tovább egyenesen kell menni, az enyhe kaptatón fel. Innen a beljebb lévő nyájra jobb rálátásunk akadt, meg is álltunk nézni legelésüket, de közben az előbbi nyáj elindult újra felénk. Jobb a békesség: gyors iramban elhagytuk a színhelyet. Sose gondoltam volna, hogy egyszer bárányoktól fogok félni, remélem nem sűrűn fordul majd elő.

Körülbelül 300 métert sétáltunk tovább a folyamatos emelkedőn, majd elértünk a Studenka-forráshoz. A studenka szó itt most nem a motorvonatra érthető, hanem a "kút", illetve "hideg" szlovák szavakból eredeztethető, mert anno a környéken szlovák családok éltek. Vize nem iható - már ha éppen van a kútjában. Körülötte több pad, illetve egy esőbeálló is van: öröm itt a pihenés, viszont sajnos sok a szemét is.

Egyenesen tovább haladtunk, hogy aztán egy lovas úton ereszkedjünk vissza a kék kör jelzésű ösvényre. Egy kicsit hullámvasutaztunk: hol fel - hol le, majd egy csodálatos, buckákkal és árkokkal festett részhez értünk.

A következőkben újra egy mezőgazdasági terület szélén találjuk magunkat, de nem sokáig tudunk gyönyörködni a látképben: jobbra az első ház kerítése előtt kell befordulnunk a piros háromszög jelzésre. Legyünk figyelmesek, ebből az irányból nehézkes észrevenni a jelzést, a táblát és az ösvényt is!

Elkezdjük kaptatónkat a Basinára: kicsit kevesebb, mint egy kilométer alatt 150 méter szintet mászunk meg. Az ösvény két oldalán több helyen is már sárgán virágzik a húsos som. A kitartó meredekeket a csúcshoz közeledve már sziklás vidék váltja fel, amelyekre óvatosan ki lehet menni, hogy körülpasztázzuk a környéket. Az egyik ilyenen egy kettős kereszt is található, amely nem lehet túl régi, mert se az online, se az offline térképek nem jelölik még.

Ezt követően van még egy kiszögellés, majd az ösvényünkbe csatlakozik a sárga háromszög jelzés is, s együtt érnek fel a Csévi-barlang felett lévő szépkilátás pontra (378 m). A csúcson megpihentünk, én répát ropogtattam, férjem kólát ivott és croissant majszolt, s csodáltuk a tájat és Piliscsévet a magasból.

Egy vékonyka ösvény halad lefelé, a barlang irányába. A sziklákon tudunk lemászni, néha néhány fa vastagabb ága vagy a sziklák lehetnek a kapaszkodók a két kitelepített cső és egy vas lépcsőfok mellett. Félelmetesnek tűnhet, de ha kondiban vagyunk, vagy bátrak vagyunk, akkor nem vészes. Bár aki félősebb vagy nem szereti a technikás részeket az inkább hagyja ki ezt a kalandot.

A sziklaüreg felső bejáratánál lyukadunk ki. A több szintes barlang járata 104 méter hosszú, nagy belmagasságú és tágas terek jellemzik. Több helyen is besüt fentről a napfény, így fejlámpára se volt szükségünk. A járatokon haladva, az omladékokba kapaszkodva le tudunk jutni az alsó bejárat szájáig. Egykori ősemberbarlang ez, régészek több pengét is találtak. Helyenként a hévizes kialakulás nyomai láthatóak: kisebb gömbfülkék, félgömb alakú mélyedések láthatóak a mennyezeten és a falakon.

A barlang szája előtt állva végül úgy döntöttünk, hogy a jelzetlen ösvényt követjük lefelé (eredeti tervünk a sárga háromszög volt). Pár méterig erős lejtőn kell lemásznunk. Ottlétünkkor több hóvirág is virágzott, vigyázzunk rájuk, ne tapossuk, és ne tépjük le őket! A talaj kicsit süppedős volt, így az egyensúlyozással kevesebb probléma adódott, a cipő könnyedén beágyazódik így a földbe. A meredekebb szakasz végén információs tábla található, amelyről a barlangról olvashatunk. Itt lehagytak az újonnan szerzett ismerősök, akikkel együtt fedeztük fel a barlangot, s az onnan levezető utat: egész idő alatt csak repkedtek a humor bonbonok, nevetésünket a környéken biztosan lehetett hallani.
Bár valóban időigényes lemászni, felfelé még nehezebb, ezért én ezt az útvonalat ajánlom.

Ezt követően a jelöletlen út már enyhén csordogál a Basina-völgy felé, így hamarosan megérkezünk az Eszperantó-forráshoz, ahová a már említett sárga háromszög, illetve a piros és sárga kör jelzés is befut. Itt található Szontagh Ottó (1943-2006) kopjafája és Zubreczki József emléktáblája a Vágtató Csigák gondozásában.

Lépcsősor vezet le a pumpálós kútból nyerhető forrásvízhez és a körülötte létrehozott szép pihenőhelyhez. Van itt kiépített tűzrakóhely, sok jó állapotban lévő pad és egy kis kunyhó is - nagyon jó lehet itt aludni. Emléktábla hirdeti, hogy 2012-ben a Magyarországi Eszperantó Szövetség 110 éves évfordulója alkalmából újították fel a tatai Eszperantisták és a piliscséviek ezt a pihenőt.

Ezt követően a piros kör jelzésen folytunk le a Pincefaluba, majd a piros sávos jelzést követve (amelybe később az OKT kék sávos jelzése is becsatlakozik), elsétáltunk a Piliscsévi-tó és a Kisboldogasszony templom mellett, hogy aztán visszaérjünk kiindulópontunkra.

A körtúránk során tapasztaltuk, hogy a település környéke meglepően jól táblázott. Ez egy nagyon kedves gesztus a túrázók felé.

Útvonal: Piliscsév > Studenka-forrás > Basina > Csévi-barlang > Eszperantó-forrás > Pincefalu > Piliscsév