Pisztrángos túra

2022.11.13

A Pilisben rengeteg kerékpározási lehetőség van. A kijelölt útvonal hálózaton szinte minden típusú biciklis megtalálja azt, amit keres, hiszen a többféle úttípus (aszfalt, murva) mellett, többféle nehézségű túra is található (könnyű, közepes, nehéz). Most egy végig aszfaltos, emelkedőkkel és lejtőkkel tarkítottat ajánlok, amely (edzettségtől függően) közepesen nehéz - nem csak a két kerék szerelmeseinek.

Október utolsó napján a választásunk a Pisztrángos túrára esett, amely a Pilisszentlászló, Hegy-tető P+B (Parkolj+Bringázz) parkolóból indul. A terep nem volt teljesen ismeretlen, de végig akartunk menni az itteni ajánlott túrán.

A parkolóban sűrű köd fogadott minket. Elszántságunkon ez nem fogott ki, letöröltük az autózás közben vizessé vált kerékpárokat, és elindultunk a Pilis Bike (PB) 2-es vonalán. Ez egészen a Pap-rétig visz fel, amely a környék egyik nagy központja: több kiránduló- és biciklis útvonal is itt találkozik. Az első 3 km egyből emelkedővel kezdődik, de a Szarvas-szérű tisztástól szintben, majd lefelé gurulunk be a Pap-rétre.

A rét után már a PB4-es útvonalon ereszkedünk végig, tekernünk se kell, csak a fékkaron hagyni az ujjunkat. A jó minőségű aszfalton a völgybe érünk, több kisebb hídon is átkelünk, útvonalunk kellemesen kanyargós. Az őszi táj a sok színes falevéllel már-már meseszerű, a köd is elillant. A forgalom kisebb, párszor találkozunk szembe biciklisekkel.

Ahogy szintben az Apátkúti-patakhoz közelebb érünk, az aszfalt minősége romlik, kicsit köves-darabos. Teleszkópos montival nem annyira zavaró, de országútival kicsit kényelmetlen lehet. Az emberek száma folyamatosan nő, nem kell sok idő, hogy parkoló autókkal is találkozzunk. Ez nem is csoda, hiszen pár kilométeren belül rengeteg megtekinteni való vár itt ránk. Elsőnek balra a Kaán-forrás, majd az Apátkúti Vadászház, a pisztrángos tavak, amelynél ottjártunkkor rengetegen horgásztak. Jobb oldalon aztán a Telgárthy-rét, a Bertényi Miklós Füvészkert, majd ismét bal oldalon az Ördögmalom-vízesés vár, majd egy kis duzzasztónál ér véget az utunk. Innen pár méterre már Visegrád széle található. Ez a rész sok érdekességet és felfedezni valót tart magában, érdemes lesz majd gyalogosan visszatérni.

Egy kis pihenő után újra nyeregbe pattantunk, és ugyanezen az útvonalon mentünk vissza. A 170 méteres kezdő magasságból 482 méteres magasságban található Pap-rétig nagyjából 7 km-t kell megtennünk. A tisztás után újra ködbe borultunk, de olyannyira, hogy olykor maximum tíz méterre láttunk előre. A kellemes elfáradás után jól esik beülni az autóba, egy meleg ital társasága, pedig szinte kötelező egy ilyen kaland után.

Az egész út folyamán legyünk fokozott figyelemmel, hiszen sok a turista, a szaladgáló kutya, a nedves időben pedig a lehullott falevelekkel tarkított aszfalt csúszós lehet!

Útvonal: Pilisszentlászló, Hegytető -> Pap-rét -> pisztrángos tavak -> Telgárthy-rét -> Ördögmalom-vízesés -> Telgárthy-rét -> pisztrángos tavak -> Pap-rét -> Pilisszentlászló, Hegytető