Róka-hegy: Budapest legnagyobb bányája

2022.10.31

Budapest és Üröm határán található a Róka-hegy, amely a főváros egykori legnagyobb mészkőbányája. Gazdag állat- és növényvilággal rendelkezik, több barlangja van, és a sétálni vagy kirándulni vágyók mellett a falmászók kedvelt célpontja.

A kőfejtő hiteles feljegyzések szerint a XIX. században nyílt meg, bár egyesek szerint már a római időkben is létezett. Az itt kinyert mészkő Óbuda s Budapest számára biztosított kiváló minőségű építőanyagot. Az üzlet olyan jól ment, hogy 1897-ben a Duna partjáig érő kőszállító iparvasutat építettek - a második világháború során tönkrement. Az ösvényeken, utakon lévő drótkötelet tartó oszlopok az egykori sínekből készültek. Szintén híres és kedvelt hely a falmászók körében, több tucat utat jelöltek itt ki - ottjártunkkor nem volt senki, de nem is a késő október a fő szezon.

A célpont többféleképpen közelíthető meg. Tömegközlekedéssel a HÉV csillaghegyi megállója a legcélravezetőbb (piros, majd piros háromszög jelzéseket kell követni). Autóval a Rókahegyi út - Fülemüle utca sarkához közel található egy kisebb parkoló, ahonnan a tanösvény sorompóval indul.

Mi ettől kicsit feljebb, az Ürömi Hütte parkolójából kezdtük meg sétánkat. A Rókahegyi úton lefelé csurogva egy kis ösvényt figyeltünk meg, így ott is hagytuk a keskeny, de forgalmas autóutat s rátértünk erre a benőtt, kanyargós ösvényre. Pár lépés után a szemünk elé tárult az egykori kőfejtő látképe, majd kicsivel odébb egy kerítéshez értünk, amely egy szivattyútelephez tartozott. Innentől csupán pár métert kellett élesen lefelé haladnunk, amelyen a sok apró kő és lehullott falevél gondoskodott a magas adrenalin szintről. Ezt a részt természetesen ki lehet kerülni, sőt, ajánlom is (bár jó móka volt pókjárásban lejönni rajta). Innen a már említett sorompós-parkolós részhez érünk, ahol az első információs tábla vár minket.

A főváros legnagyobb kőfejtője három szintre tagolható, amelyet mind be tudunk járni. Alul több sütögető hely és pad vár ránk. Lépcsőn és a hegyoldalba vájt lépcsőkön juthatunk fel a középső szintre, ahol lezárt sziklaüreget, és egy felső bányaudvart is találunk. Utóbbiról szép kilátásunk lehet a városra, ha tiszta az idő. A főbb részeken a piros háromszög jelzés vezet minket, de több ösvényre is érdemes rátévedni, szép helyekre, pontokra vihetnek - mint például a legmagasabb sziklafal tetejére (254 m). Több barlang található itt, ha jól informálódtam már tizet is felfedeztek.

Az egykori bánya nyugati részén több épület található, illetve több új is épül. Ezek kicsit bezavarhatnak a tájképbe, illetve az őrködő kutyák ugatása nagy ijedtséggel kísérhet bennünket.

A piros háromszög jelzésen tovább haladva egy sűrűn benőtt erdőbe kerülünk. Egy elágazást követően becsatlakozunk a piros jelzésű útba, ahol balra fordulva folytattuk tovább kis túránkat. A gombákkal tarkított úton sétálva, jobb kéz felől egy forrásra lettünk figyelmesek. A falevelekkel lefedett lépcsősor után, majd a kőfalakhoz érve olvashattuk le, hogy ez a Róka-hegyi forrás, amelyből csöpögött is a víz. Érdekesség, hogy a Cartographia térkép nem jelölte ezt a vízvételi lehetőséget.

Az erdőből kiérve több legelő között vezet az ösvény, amelyeken lovakat tartanak. A ködös időben is felismerhetően magasodnak előttünk a Kevélyek. Egy nagyobb kereszteződéshez érve, balra lefordultunk, s a Budakalászi úton haladva pár perc után beértünk Ürömre, ahol a piros tanösvény jelzéseket követve a Fő utcán át visszajutottunk újra a Rókahegyi útra. Miután egy szimpatikus macska megállított minket pár percre, kíváncsiságból felmentünk a Róka-hegyen található aktív bánya mellé, hogy körbenézhessünk. Ezt követően elsétáltunk a temető, majd az új lakópark szélén, s a hüttében ettünk egy finomat.