Túra a Gerecse szívében

2024.04.15

Március elején tavaszköszöntő Túravezetők Továbbképző Találkozója (TTT) eseményt tartottunk, amelynek keretén belül a Gerecse mélyén kirándultunk együtt. Bár az időjárás tél végi volt, a kedvünk ragyogott a sok szép látnivalótól és a leszüretelt medvehagymától.

Utunkat Héregen kezdtük, ahol a focipálya melletti parkolóban találkoztunk. Túránk első fele jelöletlen utakon vezetett. Elsétáltunk egy lovarda mellett, majd beérve az erdőbe, erdészeti utakon haladtunk a Szent László-patak mellett. Egy kis idő után enyhén megcsapta orrunkat a medvehagyma jellegzetes illata vagy szaga (kinek melyik). Nem is kellett több, rögtönzött gyorstalpalót kaptunk: az élénk zöld, hosszúkás levelű növény szőnyegszerűen terül el a talajon. Kora tavasszal illatoznak tőle a Bakony, a Gerecse, a Mecsek és a Balaton-felvidék erdejei. Saját fogyasztásra szedhető, de csak kis mennyiségben, s csak az állami erdők területén. Leveleit óvatosan kell lecsipkedni, nem szabad hagymástul kiszedni a földből - gondoljunk a jövőjükre is! Rengeteg jótékony hatása van, s sokféleképpen fel tudjuk használni a konyhában vagy akár túránk közben is. Ne keverjük össze a gyöngyvirággal, amely mérgező.

A Hosszú-domb körüli medencében kicsit lassabban haladtunk: messze körülüttünk csupasz mező, a távolban hegyek, s a Nagy-Gerecse adótornyos kimagasló csúcsa. Elsétáltunk megnézni a Jung-házat, de az átmenetileg zárva - pletykák szerint sose volt nyitva.

A Marót-lápa vidékén átkeltünk több kidőlt fán, néhány vizesebb részen, s hamar a pusztamaróti úton találtuk magunkat, amelyen haladva hamar megérkeztünk Pusztamarótra. A Marót-hegyi Sólyomfészekben az előre megrendelt ebédünket nagy beszélgetések közepette fogyasztottuk el. Indulás előtt még egy totót is kitöltöttünk, hogy megtudjuk mennyire ismerjük a környéket s a Gerecsét. Két fős csapatunk majdnem maximális pontot ért el.

Pihenőnket követően megnéztük a történelmi temetőt (szeptember óta új kerítést kapott), és az emlékparkot. A kék és piros sávos út jelzéseit követve még jó pár autóval találkoztunk, majd egy kereszteződésnél újra elhagytuk a jelzett utakat. Ahogy felfelé haladtunk, volt szerencsénk repülő vándorsólyomot látni Pisznice felett. Ez a nagyon ritka esemény bearanyozta a napunkat!

Az ösvényt követve megközelítettük a Kis-Gerecsei kőfejtőt. Az itt található mészkőről lehet, hogy hallottál már, úgy mint "pisznicei márvány" vagy "gerecsei vörös márvány". Sok évszázadon keresztül, egykoron még a rómaiak is kinyerték az itt található jura kori színes, lemezes mészkövet. Mára az egykori kőfejtő csodálatos látványt nyújt fekete-szürke-vöröses-barna színvilágával, s érdekes alakzataival. Az egykori bányákat könnyedén körbe tudjuk járni, de legyünk nagyon körültekintőek s óvatosak! A falmászók kedvelt helyszíne is, hiszen amellett, hogy legálisan űzhetik kedvenc sportukat, a KisGeri 24 órás sziklamászó versenyt is itt szokták megrendezni.

Több szép kilátás ponton fából készült pihenőhelyek csalogatnak, hogy gyönyörködjünk még egy kicsit a tájban. Ezeken kívül, a tavasz közeledtével rengeteg hóvirág-, ibolya- és medvehagyma mező színesíti a környéket - olykor még a sziklafalakon is.

Pár méter múlva újra a kék sávos jelzésen találjuk magunkat, amelyen libasorban közlekedve folyunk le a Kis-Gerecse oldalán. A piros sávos jelzést követjük innentől egészen Héregig. A hét kilométeres szakaszon többségében széles utakon tudunk haladni, főleg tölgyesek között. A Király-kút nevezetű részen tartottuk meg utolsó pihenőnket: kekszet majszolva néztük, hogy ez milyen jó sátrazós helyszín: sok pad s asztal, kialakított tűzrakóhely, esőbeálló és forrás is található itt.

Innen már csak közel 40 percet sétáltunk vissza a parkolóban álló autókig, ahol az élményektől elnehezülve és kifáradva köszöntünk el egymástól.

Ezúton is köszönjük Imre a szervezést, a vezetést és a sok kis előadást, okosítást!

Útvonal: Héreg > Hosszú-domb > Marót-lápa > Pusztamarót > Kis-Gerecse kőfejtő > Király-kút > Héreg
Távolság: 18 km
Szint: +530 m; -550m
Mozgási idő: 4:58

További fényképek, videók, sztorik, s érdekességek: